Den nye redningsskøyta i Ulstein-klassen vil bli redesignet og videreutviklet i forhold til de fire tidligere leverte fartøyene i samme klasse. Endringene må gjøres for å kunne tilfredsstille nye miljøkrav fra myndighetene, det vil blant annet bli satt inn en ny katalysator med renseanlegg av NOX.
Redningsselskapet fikk i styremøte 22. februar 2023 i Stiftelsen UNI, bevilget kr. 20 millioner til bygging av en havgående redningsskøyte.
Den nye redningsskøyta i Ulstein-klassen vil bli redesignet og videreutviklet i forhold til de fire tidligere leverte fartøyene i samme klasse.
Endringene må gjøres for å kunne tilfredsstille nye miljøkrav fra myndighetene, det vil blant annet bli satt inn en ny katalysator med renseanlegg av NOX.
Tidligere leverte fartøy i denne klassen er RS «Idar Ulstein», RS «Hans Herman Horn», RS «Odd Fellow III» og RS «Erling Skjalgsson».
Byggingen vil skje hos Swede Ship Marine AB nord for Gøteborg, dette verftet har bygget en rekke redningsskøyter for Redningsselskapet de siste årene.
Leveranse vil etter planen kunne skje to år fra signering av byggekontrakt med verftet, planen er inntil 6 måneders redesignfase og 18 måneders byggefase, dermed vil dåp kunne skje tidlig i 2025.
Stiftelsen UNI har 8 ganger tidligere vært med på støtte til:
Uni Femunden i 2004
Uni Oslofjorden i 2006
Uni Helgeland i 2008
Uni Kragerø i 2011
Uni Røros i 2013
Uni Sognefjord i 2016
Uni Oksøy og Uni Torungen
2 stk. 8-meter redningsbåter i 2020